In 1995 ontmoetten Joop Bots en Walter Carpay elkaar op een uitvaartbeurs. Zij werkten beiden anders dan de gevestigde uitvaartondernemingen en herkenden bij elkaar de behoefte om de uitvaartbranche een nieuwe impuls te geven. Er was zoveel meer mogelijk en het kon zoveel persoonlijker dan wat ze om zich heen zagen.
Ze richtten het Netwerk Uitvaartvernieuwers op en dat maakte een snelle groei door. De tijd was rijp voor verandering, er kwamen meer uitvaartondernemers die persoonlijke aandacht belangrijker vonden dan efficiëntie en ‘zo hoort het’.
Het NU had als doelstelling het vernieuwen van de uitvaartgebruiken in Nederland en bood ook toen al inspiratie, steun en ontmoeting aan uitvaartvernieuwers.
De komst en het bestaan van het NU heeft veel bijgedragen aan veranderingen in de uitvaartbranche. Er zijn veel kleinschalige ondernemingen gekomen die mensen de gelegenheid geven buiten de gebaande paden te denken en hierdoor op hun eigen manier vorm en inhoud aan een afscheid te kunnen geven.
De leden van het NU doen hun werk anders dan de gevestigde orde destijds. En hoewel het wellicht lijkt alsof iederéén tegenwoordig persoonlijk en op maat werkt, voel je in het NU nog steeds een ander kloppend hart. De term vernieuwend staat nog steeds voor bewust werken, met aandacht en tijd.