Verslag van het Funerair Café dd. 7 juni 2020

Alhoewel er al enkele virtuele vrijmi-borrels zijn geweest vond zondag jl. het eerste echte virtuele FC plaats; een ontmoeting met een -vertrouwde- indeling. Sommige aanwezigen hadden roomservice geregeld, anderen gingen af en toe weg om een drankje of hapje te scoren tijdens 2 korte pauzes. Na de Join-button ingetoetst te hebben werd iedereen welkom geheten door Hildegard Bongarts van Youfacilitate (www.youfacilitate.nl/) waarbij meteen beeld en geluid getest werden. Samen met haar collega Ellik Bargai nam zij ons bij de hand om de mogelijkheden van Zoom te verkennen.

Tips & tricks – mute en breakoutrooms

Allereerst: zorg dat er geen andere programma’s op je computer openstaan, de verbinding kan dan vertraging oplopen. En nog een tip: zet je geluid op ‘unmute’; hierdoor voorkom je storende geluiden. Alleen als je wat wilt zeggen toets je op ‘mute’.
De mogelijkheden blijken legio. Zo kun je zelf je naam veranderen die bij je beeld gebruikt mag worden en kun je op een ‘leeg scherm’ samen schrijven en tekenen. De host kan het aantal deelnemers onder meerdere (breakout)rooms verdelen waar je verschillende functies in kunt gebruiken.
Uitgangspunten hierbij zijn o.a. maximaal 4 personen in een room, praat niet door elkaar, laat iedereen uitpraten, hoe meer mensen aansluiten hoe opener het karakter en hoe strakker de regels gehanteerd moeten worden.

Zoom in de praktijk

Wat een wonder! Door het creëren van verschillende rooms kan in kleine groepjes een voorstelrondje plaatsvinden en de vraag gesteld worden: hoe is het met je en waar ben je de afgelopen periode tegenaan gelopen. Verrassend verschillende ervaringen!

Voor een tweede -brainstorm- sessie gaan we opnieuw in groepen uit elkaar. We kunnen intekenen op de volgende thema’s:
• voor de uitvaart
• tijdens de uitvaart
• na de uitvaart
• toeleveranciers
• netwerk
• PR

We denken met elkaar na over de manier waarop we, ook na het Coronatijdperk, tijdens de verschillende momenten rondom een overlijden, Zoom in kunnen zetten.
Het zal niemand verbazen dat de prioriteit ligt bij het persoonlijke contact in eigen omgeving van opdrachtgevers. Tegelijkertijd maken programma’s als Zoom het mogelijk dat mensen die door omstandigheden niet bij de voorbespreking aanwezig kunnen zijn, toch virtueel kunnen meepraten.

Tot slot:
Schrijf van tevoren een instructie voor deelnemers aan Zoom en stel grenzen aan de tijd.

Ik heb genoten van de middag. Eindelijk over de online-drempel gestapt, veel nuttige informatie gekregen en last but not least weer veel collega’s ontmoet. Het is bizar hoe goed dat doet.
Met dank aan de initiatiefnemers voor dit vernieuwende inzicht…

 

Verslag: Sophia van den Dobbelsteen