Toekomst en geschiedenis

 

Paul Overwater van MKB Advies Partners vertelt over het thema: bedrijfsoverdracht. Enkele zaken die mij zijn bijgebleven:

Dé waarde van een bedrijf bestaat niet. Want wat verkoop je eigenlijk als je een (uitvaart)organisatie beheert? Persoonlijke goodwill heeft geen waarde, bedrijven die onder eigen naam bekend zijn, zijn dan ook minder gemakkelijk te verkopen als een bedrijf met een naam die gewoon overgenomen kan worden.

Ook nu weer blijkt de uitvaartwereld moeilijk in te passen in schema’s en lijstjes: er is geen eenduidige weg. Iedereen zal daar zijn eigen mogelijkheden voor moeten vinden…

Na een korte pauze krijgt Judy Koopman het woord. Zij verhaalt over haar tijd (vanaf 1996!) bij het Netwerk; dit aan de hand van door haarzelf geschreven fragmenten uit 50 papieren nieuwsbrieven. Ze verhaalde over de discussies over de naam van het Netwerk, over de opkomst van internet, over criteria van lidmaatschap, over nieuwe ontwikkelingen binnen de uitvaartwereld zoals thanatopraxie. Over eigenlijk allerlei onderwerpen die ook nu nog/weer actueel zijn. Over de keuze voor de aanschaf van een Toyota waar een kist in paste zodat zij, mét de familie, de overledene kon vervoeren. Over de teleurstelling van leden die vaak snel vertrokken omdat zij niet de opdrachten genereerden die ze verwachtten van het lidmaatschap. Over het belang om naar een FC te komen. Om gekend en gezien te worden. Omdat dat helpt: gunfactor! Over de overdracht van haar “Doeat” aan Ineke van der Looij. En dat het dus mogelijk is, overdracht….Overigens zijn de 50 nieuwsbrieven bij museum Tot Zover ondergebracht; op afspraak zijn zij daar in te zien.

Judy krijgt een presentje om zo af en toe nog eens aan het Netwerk te denken. Én als eerste in de geschiedenis van het Netwerk de titel van Erelid. Omdat haar inzet voor de vereniging ver uitsteekt boven wat van leden verwacht mag worden. Dank Judy!

Sophia van den Dobbelsteen
 

< Terug naar het Funerair Café